Onetwojuice Cik embuN fOtografe

Onetwojuice Cik embuN fOtografe

Thursday 6 October 2011

'KEDEKOT'


HUTANG AKU BILER NK BAYAR?!!


Rasullullah S.A.W dalam sabdanya yang bermaksud:
"Orang kaya yang sengaja melengah-lengahkan pembayaran hutang adalah
suatu kezaliman." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).


Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Tirmidzi dan Ibnu Majah,
sabda Rasulullah S.A.W yang maksudnya:
"Roh seseorang mukmin itu tergantung-gantung (yakni dihalang daripada
tempat yang mulia) dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu
dilunaskan."

Hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu "Umar Radiallahuanhu
Rasulullah S.A.W bersabda yang maksudnya:
"Sesiapa mati, sedangkan dia msih menanggung hutang satu dinar atau
satu dirham, maka akan diambilkan (ganti) daripada kebaikannya, kerana
di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham." (Hadis riwayat Ibnu
Majah)

semua nie xde kene mgena dgn sape2 pon

biler kiter baca je 'KEDEKOT' semua ingt kedekot tu owg yg sush sgt nk kluarkn duit nye atau pon nk wat pinjaman dgn owg tu..

tp bg aku yg 'KEDEKOT' adalah satu pjimatan.. hahhhaha.. kwn2 aku selalu marah aku.. sbb aku nie 10 sen pon bkira.. tp aku wat semua tu tok mnabung.. dr pada kowg.. jmpa 10sen pon.. wat cam x nampak je. tahu lar nilai nye sikit.. tp sperti pbhasa "cikit2 lama2 jadi bukit". kowg ingt mak bapak kowg cari duit tu.. senang ke?? bgun pagi2 balik spi lewat mlm cuma nk bg kowg duit nye je pasal.. adoiii.. ksihan nye dowg..
klo lar kowg bpiran tbuka.. mesti ko hargi ape yg mereka buat at kowg..
sbb tu lar aku rasa tjaga sgt duit tu... duit tu aku syg cam mane aku sgt owg2 yg aku syg...

tp hary tu..
aku tckp 'KEDEKOT' pada sowg mamat nie... padahal die sowg yg baek n x pnh bkira pon dgn aku.. aku je yg selalu bkira dgn die.. hahhha...... tp semua tu tkluar dr mulot aku.. (knape lar aku blh ckp cam tu at die ye.) adoiii... ape2 pon aku nk mintak maaf at mamat tu ye.. sbnar nye x tniat pon nk ckp cam tu... aku cume nk bgurau je. tp aku gurau die tmkn haty pulk dgn ayt aku tu... sory dear..

No comments:

Post a Comment